Follow Me!!!

22 November 2010

::Sup Lidah::

Aku rasa cerita gossip artist, tabloid ni semuanya sangatlah low class. Membazir masa dan ntah apa-apa. Tapi, benci-benci pon, gatal jugak nak baca dan ambik tahu kan? Aku rasa itu sama kes dengan anon atau stalker atau manusia dengki yang benci sesorang tapi gila gelabah nak tengok apakah kisah terbaru orang tu.

Contohnya, ada blog, dia usha, ada fb pon usha, ada twitter usha juga, lepas tu ada can je mulalah nak kutuk, nak hentam, tapi semestinya beridentitikan anonymous. Macam ruangan gossip kat dalam surat khabar tu, semua nama samaran. Beranilah nak menjaja cerita dah identiti tidak terbongkar. Huh. Menyampah I.

Lepas tu yang tukang supporter atau yang akan dipanggil oleh si pembenci 'kipas susah nak mati' akan kata dan guna ayat ayat seperti, "kalau tak suka takyah lah tengok/baca/komen" atau "dengki sebenarnya si anon tu" dan sewaktu dengannya. Sungguh klise dialog yang akan berlaku, tapi kadang-kadang seronok jugak layan. Manusia ni memang semulajadi kepochee. Tipulah kalau tak tertarik langsung bila dengar gossip, lagi-lagi tentang orang yang kita kenal. Lepas tu, pepandailah kalau anda pulak nak sebarkan gossip tu atau simpan saja untuk pengetahuan am sendiri. Hehe.

Apa-apa pun, fitnah, mengumpat, mengata tu dosa besar. Pandai-pandailah kamu jaga lidah anda itu. Kat neraka nanti tak pasal-pasal jadik sup lidah. Dulu masa zaman belajar memang rajin gak duk gossip, yelah dah ada geng ramai-ramai, jadi secara automatik akan rasa diri tu 'betul' sebab ramai yang setuju. Walaupun ada benarnya, kalau boleh takyah lah nak sebar-sebarkan pada yang lain kan. Lagi-lagi yang tak tahu menahu apa-apa, tak pasal-pasal benci ngan orang yang dikata tu. Dah jadi mengaibkan orang. Tapi kadang-kadang tu secara tak disedari. Sebab? Dah biasa sangat.

So kena lah ingatkan diri. Tak perlulah duk ngata orang. Kalau nak ngata kutuk je depan-depan dengan penuh keikhlasan. Ada berani?

0 comments:

Post a Comment