Follow Me!!!

11 September 2010

::Shopping raya JD5, Satay xberlidi::

Tahun nih merupakan tahun ke 3 aku beraya di bumi perantauan. Kadang-kadang rasa macam nak nangis pun ada bila terkenangkan family di Malaysia. Apa-apa pun raya kena teruskan..haha. Sehari sebelum raya, housemate aku ajak aku pegi Karak (bukan lebuhraya karak) untuk mencari butang coz baju melayu die xada butang. Aku pun on jer coz aku pun nak cari balang untuk ‘my babe’.

My Babe (Biskut Afghan)

Apabila sampai saja di Karak kami berdua terus mencari kedai yang ada menjual butang. Apabila masuk dalam kedai tuh bukan setakat butang & benang, segala pinggan mangkuk bagai pun dia jual. Madd pun terus mencari butang yang bersesuaian dengan baju melayu teluk belanganya. Apabila kami ingin membeli butang tersebut, tokey arab mula memperlihatkan wajah peliknya dan mula berkata “butang nih untuk perempuan”, kami pun senyum dan terus membayar (arab xpaham budaya melayu). Selesai mencari butang kami pun terus mencari balang kuih, lampu lip lap & gelas, bukannya rumah aku xada gelas cuma gelas aku semuanya sumbing..haha..xkan nak jamu tetamu yang datang dengan gelas yang sumbing.

Selesai shopping di Karak dan jumlah keseluruhan untuk semua barang hanyalah JD5 sahaja bersamaan dengan RM25..haha..dibahagi pula kepada 2 so aku & madd hanya mengeluarkan JD2.5 seorang bersamaan RM12.50..haha. First time shopping raya sebanyak RM12.50, selalunya kalau shopping raya di Malaysia hampir mencecah RM500.

Hari terakhir ramadhan di sini memang meriah. Semua arab keluar untuk mencari barang persiapan sebelum menjelangnya syawal pada keesokan harinya, sampai jammed jalan di mu’tah tapi bila tibanya 1 syawal bagaikan tiada perayaan menyambut hari kemenangan Islam. Yang kelihatan hanyalah warna-warni pelajar Malaysia keluar mencari open house..haha.

Selesai solat sunat Aidilfitri di masjid, aku & madd serta ahli Bayt Pulau Chondong terus menuju ke rumah aku. Bukannya aku buat open house sebab aku & madd memang xmasak apa-apa pun tapi nasib baik lah ada biskut yang aku buat, bolehlah nak jamu tetamu (my babe is my saviour).

Aku, madd & Ahli Bayt Pulau Chondong

Selesai di rumah, aku & madd terus menuju ke Bayt Anggun iaitu rumah kak sha. Alhamdulillah rumah kak sha jamu lontong. Credit to kak sha & patik (minta-mintalah kak sha baca entry nih, boleh dia jamu lontong lagi) haha. Sebelum asar kami dijemput ke Bayt Ridzuan oleh anies & aza. Waktu inilah first time aku tengok satay xberlidi..haha. Aku pun mula confius (dalam hati bertanya bagaimana nak bakar satay kalau sataynya xberlidi?). Memang magiclah satay nih..haha..rupa-rupanya satay tuh digoreng, bukannya dibakar. Anyway satay tuh dan lauk-lauk yang lain memang sedap. Credit to anies & aza. Disebelah malam pula kami ke Bayt Pulau Chondong untuk melantak satay berlidi plak..haha..enjoy your raya guys.

0 comments:

Post a Comment